Design: Marianne Hansen
 

Retorisk form

ved Karin Skrydstrup Hegelund

 
 
 

Forside

 

Retorisk formidling

 
 

Stemmebrug

 
 

Alexanderteknik

 
 

Profil

 
 

Hvor og
hvordan

 
 
 

Stemmebrug

Bliver du træt i stemmen?
Bliver du hæs og må rømme dig?
Bliver du forpustet?

Taler du for lavt?
Taler du for hurtigt?
Taler du utydeligt?

Lyder du monoton?
Lyder du kedelig?
Lyder du hysterisk?

Når du står og underviser
Når du skal tale for hele salen
Når du læser godnathistorie for dit barn

Få styr på stemmen

Du kan få styr på dit åndedræt. Åndedrættet er nemlig stemmens motor. Det er åndedrættet der støtter eller hjælper stemmen ved at forsyne med luft som brændstof. Med åndedrættet regulerer vi også lydstyrken. Det er en fin mekanisme du kan lære at styre, alt efter om du vil tale helt almindeligt eller virkelig give den gas. Hvis motoren ikke virker, kompenserer stemmen og finder alligevel en måde at lave lyd på. Men det betyder ofte at man misbruger stemmen og derfor får symptomer som træthed, hæshed og smerte. Derfor er det alfa og omega at åndedrættet fungerer.

Du kan lære at artikulere. Vi former lydene – artikulerer - med tunge, tænder og læber. Men hvis du ikke artikulerer tydeligt, bliver du svær at forstå. Hvis du artikulerer forkert, kan det f.eks. lyde som læsp eller snøvl.

Du kan slippe af med spændinger i kæbe og hals. På den måde kan dine resonansrum eller klangrum få mulighed for at udvide sig. Stemmens volumen og klang afhænger nemlig bl.a. af resonansrummene. Dvs. svælget og munden. Hvis du spænder omkring dine resonansrum, bliver de snævre, og lyden bliver mindre og knap så flot.

Stemmeføring

Stemmen fungerer som et instrument. Hvis det er intakt og velstemt, kan det give lyd fra sig. Men måske har du svært ved at finde melodien. Lyder det monotont når du læser op? Taler du i mol når teksten er i dur? Hvor skal der egentlig være pauser i talen? Du skal have styr på din stemmeføring.